De NZa had onderzoeksbureau TNS Nipo 1500 telefoontjes laten plegen naar de zorgverzekeraars. De bellers deden zich voor als consumenten en stelden vragen over onderwerpen die alle zorgverzekeraars regelmatig krijgen. Het ging om vragen over wijzigingen in de polisvoorwaarden, de vergoeding van ziekenhuisbehandelingen en de kosten voor huisartsenzorg.
Resultaten onderzoek
Bij de grote verzekeraars scoorde Achmea het slechtst. Driekwart van de antwoorden was juist. Ook VGZ, Menzis, CZ en ASR deden het slecht. De NZa gaf de verzekeraars de opdracht om het aantal foute antwoorden terug te brengen tot hooguit 10 procent.
Oordeel rechter
Het College van Beroep voor het Bedrijfsleven heeft het onderzoek in de prullenmand gegooid. De NZa, de verzekeraars en de rechter hebben het onderzoek van TNS Nipo niet. De verzekeraars kunnen zich niet verweren, de rechters kunnen de vragen en de antwoorden niet controleren. Bovendien had de NZa zo’n opdracht helemaal niet aan TNS Nipo mogen geven. Verder is de rechter het niet eens met welke antwoorden fout zijn. Doorverwijzen of het niet kunnen geven van een antwoord telden bijvoorbeeld als onjuist.
Bezwaar door verzekeraars
De uitspraak van vrijdag is een voorlopige voorziening. De opdracht van de NZa is opgeschort. De verzekeraars hebben bezwaar aangetekend bij de zorgwaakhond en dat wordt nog behandeld.