Dat werken in het publieke domein onveilig kan zijn, en door agressie zelfs traumatisch, komt naar voren in de Nationale Enquête Arbeidsomstandigheden van TNO/CBS. Daarin staat dat in 2014 één op de drie werknemers met een publieke taak te maken heeft gehad met agressie of geweld door derden. Van Kampen: “Met ons alarmsysteem voorkom je dit niet. Daar zijn trainingen voor te volgen, die uiteraard onmisbaar blijven. Maar wat als het toch misgaat? Wat als een gesprek escaleert? Wat als die cliënt doordraait waarvan niemand het verwacht had? Dan telt elke seconde en is het heel belangrijk om de juiste professionele hulp op de goede plek te krijgen, zelfs in grote appartementencomplexen. Ons systeem is dan ook een waardevolle aanvulling op de voorzorgsmaatregelen die nu al genomen worden.”
Veiliger werken
In de ontwikkelingsfase hebben diverse medewerkers van sociale diensten, handhavers, hulpverleners en gemeentelijke bestuurders het systeem van Secure2Go gebruikt. “Hun ervaringen zijn positief. Ze voelen zich veel veiliger, vooral doordat ze weten dat de alarmcentrale, na een simpele druk op de knop, kan meeluisteren en de exacte locatie kan bepalen”, vertelt Van Kampen. André Jansen van EuroPAC, de samenwerkende alarmcentrale, voegt daaraan toe: “Als particuliere alarmcentrale zien wij veel toegevoegde waarde in dit systeem. We leiden onze centralisten nu ook speciaal op voor deze vorm van mobiele persoonsalarmering. Het gaat hierbij immers om mensenlevens.”