Hoe ben je bij Wolters Kluwer terecht gekomen?
Ik ben in 2007 voor Wolters Kluwer gaan werken als teamleider productie software voor de divisie Public. Ik gaf daarbij sturing aan de teams die zich bezighielden met de ontwikkeling van juridische software en aangiftesoftware voor bedrijven. Na vier jaar heb ik de overstap gemaakt naar Publishing, waarbij ik verantwoordelijk was voor de aansturing van ontwikkelteams die verantwoordelijk waren voor de ontwikkeling van het contentmanagementsysteem Puma en de Creator. In 2016 heb ik de overstap gemaakt naar Wolters Kluwer onderdeel Schulinck, waar met een klein ontwikkelteam werd gewerkt aan de Schulinck producten. De groeipotentie sprak mij enorm aan en binnen Schulinck zochten ze een ICT manager die de ontwikkelingen van de digitale omgevingen op een professionele manier kon aansturen. Ik heb daar volmondig ‘ja’ op gezegd. Inmiddels is het ontwikkelteam uitgegroeid van vier naar veertien mensen.
Wat zijn jouw werkzaamheden?
Binnen Schulinck ICT stuur ik vier teams aan. Twee teams houden zich bezig met het doorontwikkelen van de Schulinck kennisbanken, Een team ontwikkelt e-formulieren en ondersteunt onze klanten bij implementatie van deze e-formulieren. Het support team ondersteunt onze klanten en de ontwikkelteams. De doorontwikkeling van onze producten wordt strategisch gestuurd. Doorontwikkeling van onze producten wordt strategisch gestuurd vanuit de Product Roadmap, zodat we altijd met de juiste prioriteit werken. We houden er tevens rekening mee dat dit op een stabiele en robuuste manier gebeurt en de privacy en security van onze gebruikers wordt geborgd. Belangrijk is dat we goed luisteren naar wat er speelt bij onze klanten en dat we deze informatie gebruiken bij de ontwikkeling van onze producten. Zelf zit ik zeker een paar keer per jaar bij klanten, om de beleving van de applicaties te toetsen of mee te denken over oplossingen voor hun specifieke vragen. Daarbij houd ik altijd in mijn achterhoofd dat wij onze producten ontwikkelen zodat gemeenten hun burgers beter kunnen helpen.
Wat zie je voor ontwikkelingen op jouw vakgebied?
In de coronaperiode hebben we gezien dat het remote werken binnen gemeenten en het remote ondersteunen van burgers toeneemt en daarmee ook de behoefte aan digitalisering daarvan. Ons team dat e-formulieren ontwikkelt, heeft veel aanvragen gekregen om de aanvraagprocessen voor TONK en TOZO te automatiseren en ter beschikking te stellen aan gemeenten. Ook is er binnen gemeenten toenemende behoefte aan juiste juridische informatie. Uniek is natuurlijk dat wij niet alleen kennisbanken leveren, maar dat wij ook juridisch specialisten in dienst hebben die onze klanten antwoord kunnen geven op hun specifieke vragen.
We zien dat gemeenten moeite hebben hun processen op een goede manier te automatiseren en dat ze worstelen met de vraag welke oplossingen ze in de toekomst nodig gaan hebben om hun burgers nog beter te ondersteunen. Wij kunnen daarin een goede rol spelen.
Wat wil je op korte termijn gaan aanpakken?
Met onze e-formulieren gaan we aansluiten op de transactiestandaard 4.0, zodat de informatie die in de backoffice systemen van gemeenten terecht komt, beveiligd en gecertificeerd is en ge-audit wordt. De kennisbanken zijn we ook aan het uitrollen naar België en Duitsland. Binnen de kennisbanken zijn we voortdurend bezig de zoekfunctie te optimaliseren. In Nederland hebben we voor omgevingsrecht een connectie gemaakt met het Kadaster waarmee we Geodata binnen het product kunnen tonen. Daarnaast staan ook andere belangrijke onderwerpen gepland als: personalisatie, single sign on, optimalisatie van onze juridische helpdesk … er is nog genoeg te doen. En als we een kans voorbij zien komen, zullen we daar zeker op inspringen!
Wat doe je in je vrije tijd?
In mijn vrije tijd sport en ga ik graag met mijn vriendin op reis. Daarnaast vind ik het leuk met vrienden een rondje motor te rijden richting België of Duitsland. Daar geniet ik enorm van!