Hoe ben je bij Wolters Kluwer terecht gekomen?
Ik heb jarenlang in de grafische sector gewerkt, maar toen het in die sector slechter ging, verloor ik bij een reorganisatie mijn baan. Iemand wees me op een vacature voor een administratief medewerker bij Wolters Kluwer onderdeel Schulinck. Na 3 jaar met veel plezier op de administratie gewerkt te hebben, werden de taken daar gereorganiseerd. Ze hebben mij toen gevraagd of ik wilde werken voor Schulinck opleidingen. Dat wilde ik zeker! Een nieuwe uitdaging in een functie met veel verschillende taken sprak mij erg aan. Toen ik daar in 2013 begon hadden we 16 opleidingen, nu hebben we er meer dan 80. En we blijven nog steeds nieuwe opleidingen ontwikkelen.
Wat zijn jouw taken?
Met mijn collega’s zorg ik dat alle opleidingen netjes op de website staan. We zijn de supportafdeling van onze opleidingen: we regelen de inschrijvingen, bevestigingen en facturatie, we verzorgen het cursusmateriaal, maken certificaten, houden contact met de docenten, organiseren maatwerk… kortom: we regelen alles wat met de opleidingen te maken heeft. Het is een dynamische functie, waarbij je veel ballen in de lucht moet houden. Heel leuk om te doen!
Welke verschuivingen zie je binnen je vakgebied?
We zijn ooit begonnen met opleidingen in het sociaal domein, een mooie aanvulling op onze digitale kennisbanken. Sinds enkele jaren is het omgevingsrecht erbij gekomen. De nieuwe omgevingswet gaat in op 1 juli 2022 en de belangstelling voor het omgevingsrecht is hierdoor in de afgelopen tijd enorm toegenomen.
Verder is door de coronacrisis de noodzaak van online cursussen ontstaan. Daarin hebben we een enorme slag gemaakt. In het begin was het even aftasten en waren de deelnemers ook wat terughoudend, maar al snel liep alles uitstekend. Mensen hebben die kennis toch nodig en kunnen of willen niet wachten tot het weer fysiek kan. Wat we wel zien: de deelnemers hechten veel waarde aan het contact met medecursisten en dat gaat op locatie toch net wat gemakkelijker dan online. Gelukkig kunnen onze opleidingen inmiddels weer op locatie van start, zodat mensen weer fysiek kunnen samenkomen om met en van elkaar te leren. Naast opleidingen op locatie blijven we overigens ook e-learning en online cursussen organiseren. Dit zal vaker zijn voor maatwerkopleidingen bij onze klanten.
Wat wil je bereiken voor je gemeenteklanten?
Ik ben tevreden als mensen na een cursus zeggen: “Het was een leerzame dag en ik kom graag een keer terug bij een opleiding van Wolters Kluwer.” En dat we daarna ook werkelijk zien dat deelnemers weer terugkomen voor een andere opleiding. We zijn heel servicegericht en daar haal ik veel voldoening uit.
Wat maakt het werken bij Wolters Kluwer leuk?
Binnen ons bedrijfsonderdeel staat iedereen voor elkaar klaar. Als je een vraag hebt, wordt er goed naar je geluisterd en is er altijd iemand die je kan en zeker wil helpen. Wij denken zoveel mogelijk in oplossingen en omdat we een klein team zijn met korte lijnen, kunnen we ook snel schakelen als er iets moet worden aangepast. Ik vind dat een fijne manier van werken en met elkaar omgaan.
Wat doe je in je vrije tijd?
Ik heb drie opgroeiende kinderen, dus daar gaat veel tijd en energie in zitten. Sinds kort hebben we een hond, nu nog een puppy. Zij zorgt ervoor dat we veel meer wandelen. Weer of geen weer: er is geen excuus om niet te gaan. Verder mag ik graag lezen, winkelen met vriendinnen en uit eten gaan met familie of vrienden.