Omdat het aantal aanbieders van abonnementen toeneemt, wilde het Nibud weten hoe huishoudens daarmee omgaan. Het voorlichtingsinstituut concludeert dat Nederlanders vrij laks met hun abonnementen omgaan. Mensen sluiten ze makkelijk af, lezen niet altijd de voorwaarden, kunnen vaak de contracten niet terugvinden en 30 procent zit langer aan een abonnement vast dan de bedoeling was.
Kwart heeft 10 tot 15 abonnementen
Het Nibud ziet in het onderzoek dat 41 procent het prettig vindt dat er meer abonnementen komen. 44 procent van de huishoudens heeft vijf tot tien abonnementen en 23 procent tien tot vijftien. De drie meest voorkomende abonnementen zijn het combinatiepakket (internet, tv en telefoon), mobiele telefoon met internet en streaming diensten (bijv. Netflix).
Jongeren tot 25 jaar hebben er met gemiddeld zestien abonnementen meer dan 65-plussers, zij hebben er gemiddeld negen. Ook hebben jongeren opvallend meer abonnementen op streamingdiensten, online muziek en private leaseauto’s dan de andere leeftijdsgroepen.
Top 5 meest afgesloten abonnementen:
Combinatiepakket internet-tv-telefoon (85%)
Mobiele telefoon met internet (76%)
Streamingdiensten (47%)
Loterijen (45%)
Tijdschriften/tv-gids (op papier & digitaal) (41%)
Wegenwacht (41%)
50 procent weet maandelijkse kosten niet
Het Nibud ziet dat consumenten het over het algemeen prettig vinden dat er meer mogelijkheden zijn om abonnementen op producten te nemen. Een risico aan abonnementen is volgens het Nibud dat consumenten er onoplettend mee omgaan. Een opgeruimde administratie helpt overzicht houden.
Als mensen jaarlijks checken welke abonnementen zij hebben of de contracten makkelijk kunnen terugvinden, kunnen zij beter inschatten hoeveel abonnementen ze hebben en wat ze daaraan gemiddeld maandelijks kwijt zijn. De helft van de huishoudens heeft hier nu geen idee van. En één op de vijf ziet de kosten voor abonnementen niet als een vaste uitgavenpost.
Nibud-directeur Arjan Vliegenthart: “Het is opmerkelijk dat mensen het hebben van abonnementen niet als vaste last zien, want dat is het in feite wel. Het Nibud ziet het als een risico dat mensen meer abonnementen hebben en niet in de gaten hebben hoeveel ze daaraan uitgeven. Hierdoor kunnen ze in de geldproblemen komen. Het gevaar van abonnementen is dat de kosten per maand laag kunnen lijken, maar dat je uiteindelijk meer betaalt dan je eigenlijk wilt. Daarom is het belangrijk goed bij te houden welke abonnementen je allemaal hebt.”
Meer aandacht voor financiële kant abonnementen
Het Nibud gaat in zijn voorlichting meer aandacht besteden aan het hebben en betalen van abonnementen. Het instituut raadt consumenten aan het gratis e-mailcoachingsprogramma Bewaar te volgen om op die manier overzicht te krijgen op alle lopende abonnementen. Ook is een pagina met handvatten om goed om te gaan met abonnementen: Grip op abonnementen.
Daarnaast roept het instituut bedrijven die abonnementen aanbieden, op zich bewust te zijn van de impact die zij hebben op de portemonnee van consumenten. Zij moeten het voor consumenten zo makkelijk mogelijk maken om abonnementen bij te houden en op te zeggen.
24% van huishoudens vindt abonnementen opzeggen gedoe
13% stelt opzeggen zo lang mogelijk uit
29% zit langer aan abonnement vast dan gewild