,,Het is belangrijk dat consumenten in actie komen tegen onterechte vorderingen”, zegt ACM-bestuurslid Henk Don. ,,Zo voorkomen zij schade voor zichzelf. En het helpt ook om oneerlijke incassopraktijken te stoppen.”
Onderzoek in de incassobranche heeft diverse misstanden aan het licht gebracht. Zo worden regelmatig onterechte vorderingen geïnd, rekenen bureaus te hoge invorderingskosten en wordt er soms ontoelaatbare druk uitgeoefend op de consument. Dit laatste is het geval als zij dreigen met maatregelen die zij niet mogen nemen, zoals inbeslagname van goederen of loon of een dagvaarding. Ook komt het voor dat bureaus zich agressief gedragen.
De ACM en AFM zijn tevens gestart met het beter toelichten en handhaven van de regels. De ACM waarschuwde eind vorig jaar ook al voor de oneerlijke praktijken in de branche en de Consumentenbond meldde in februari dat incassobureaus mensen onnodig bang maken met nepdagvaardingen.
Branchevereniging NVI zegt de gezamenlijke aanpak van de ACM en AFM te ondersteunen. ,,De praktijken die door de ACM zijn geconstateerd zijn slecht voor het imago van de branche”, aldus de organisatie. De NVI is tevens voorstander van een voorstel uit de politiek om de markt voor incassobureaus wettelijk strenger te gaan reguleren.