Volgens Huls moet dit BSD de problemen rond de huidige Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen (WSNP) oplossen. Deze wet biedt debiteuren met teveel schulden uitzicht op een schone lei, maar de meeste burgers verzanden in het minnelijk traject bij de gemeente. De omvangrijke schuldenproblematiek vraagt juist om een ruimhartiger vergeving van schulden, stelt Huls.
Huidige wetgeving
De hobbels rond deze wetgeving zijn talrijk: de wetten zijn complex en zitten vol tegenstrijdigheden, de overheid houdt zich niet aan de wettelijke beslagvrije voet en dringt voor, de toegang tot de WSNP kent te veel onnodige hindernissen, beschermingsbewind is een kostbaar en ineffectief alternatief traject geworden, het minnelijk traject van de gemeenten werkt traag en biedt onvoldoende duurzame oplossingen en door marktwerking bij deurwaarders is de incasso van schulden verhard.
Nieuwe stelsel
Voor zijn nieuwe stelsel heeft Huls inspiratie op gedaan bij de praktijk in Zweden en Engeland. In Zweden gebeurt de incasso van schulden niet door deurwaarders maar door een overheidsorgaan (de KFM). De KFM coördineert beslagen en ontruiming. Hierdoor worden oplopende incassokosten voorkomen en komt de debiteur niet dieper in de schulden. Verder deelt de overheid in Zweden gewoon mee met de private schuldeisers, wat volgens Huls veel eerlijker is. Engeland experimenteert met non profit schuldhulpverleners die debiteuren helpen met telefonisch advies en via internet.
Bureau Schulddienstverlening
Professor Huls stelt voor deze twee benaderingen te gebruiken voor een nieuw Nederlands stelsel. Het nieuw op te richten publiekrechtelijk orgaan Bureau Schulddienstverlening moet volgens Huls de centrale instantie worden voor incasso en hulpverlening. Deurwaarders en overheidscrediteuren (bijvoorbeeld CJIB, Belastingdienst, DUO, UWV, SVB etc.) hebben dan geen beslagbevoegdheden meer en ook geen voorkeurspositie. De rechter komt alleen in beeld als de debiteur een inhoudelijk verweer voert. BSD moet ook verantwoordelijk zijn voor de hulpverlening als de debiteur in een problematische schuldsituatie verkeert, en BSD heeft de bevoegdheid om regelingen op te leggen aan alle crediteuren.
Goed bereikbaar
Huls stelt als voorwaarde dat BSD goed bereikbaar is voor de burgers, zowel fysiek als online.