In de Wet banenafspraak en quotum arbeidsbeperkten was een herbezettingsvoorwaarde opgenomen die bepaalt dat Wsw-detacheringen slechts meetellen als gemeenten hier een nieuwe beschut werk-plek voor in de plaats stellen. Deze voorwaarde was bedoeld om gemeenten te stimuleren deze nieuwe voorziening aan te bieden aan mensen die vanwege hun beperking alleen maar in een beschutte omgeving kunnen werken.

Aantal werkplekken
Staatssecretaris Klijnsma wil wettelijk gaan verankeren dat gemeenten verplicht beschut werkplekken aanbieden, als uit onderzoek van de Inspectie SZW – dat voor de zomer wordt verwacht – blijkt dat het aantal gerealiseerde beschut werkplekken ver achter blijft bij de verwachtingen. Daarmee is de complicerende herbezettingsvoorwaarde niet langer noodzakelijk.

Extra banen
Klijnsma stuurt ook een onderzoeksrapport naar de Tweede Kamer waarin de mogelijkheden worden verkend om werkzaamheden die bedrijven ‘inkopen’ bij een ander bedrijf en worden uitgevoerd door mensen uit de doelgroep van de banenafspraak, te laten meetellen bij de  inkopende werkgever. Uit dat onderzoek komt naar voren dat dit naar verwachting extra banen oplevert, maar in de uitvoering complex is. De Werkkamer buigt zich over de vraag of er niet toch een werkbare oplossing is te bedenken.

Praktijkroute
Een andere mogelijkheid om de uitvoering van de Participatiewet verder te vereenvoudigen is via de zogenoemde ‘praktijkroute’: als op de werkplek wordt vastgesteld dat iemand niet het wettelijk minimumloon kan verdienen, zou dat ook toegang moeten geven tot het doelgroepregister. Om een goed beeld te krijgen van de effecten van deze praktijkroute worden via ‘proeftuinen’ in drie arbeidsmarktregio’s meer gegevens verzameld, meldt Klijnsma. In het najaar zijn deze gegevens beschikbaar. Omdat deze vereenvoudiging hoe dan ook wetswijziging vergt, worden de voorbereidingen hiervoor nu alvast in gang gezet om tijdverlies te voorkomen.