De groei in december had op jaarbasis hoger kunnen uitvallen als consumenten meer hadden uitgegeven aan auto’s. In december 2013 kochten consumenten veel meer auto’s. Dat deden ze om nog snel te kunnen profiteren van gunstige fiscale regelingen.
Het gebrek aan kooplust waar het om auto’s gaat, is de belangrijkste oorzaak van de daling van de uitgaven aan duurzame goederen (min 1,8 procent).
De fiets deed het wel goed in de laatste maand van 2014. Veel mensen kochten er snel nog een ‘op kosten van de zaak’, met het oog op de beperking van de fiscaal voordelige bedrijfsfietsenregeling per 1 januari 2015.
Consumenten gaven in december meer uit aan voedings- en genotmiddelen (plus 0,6 procent). De bestedingen aan overige goederen waren 1,5 procent hoger. Dat komt doordat consumenten meer gas gebruikten.
Aan diensten gaven ze 0,9 procent meer uit. Diensten maken ruim de helft van de totale binnenlandse consumptieve bestedingen uit. Het gaat onder meer om de huur, reizen met bus of trein, bezoek aan restaurant of kapper, en kosten voor telefoon en verzekeringen.
Het consumentenvertrouwen in februari bleef met min 7 vrijwel stabiel, meldde het statistiekbureau verder. Het betekent dat er 7 procent meer pessimisten dan optimisten zijn. Met min 7 ligt het consumentenvertrouwen nog boven het gemiddelde over de afgelopen twintig jaar (min 8). In april 2000 bereikte het consumentenvertrouwen de hoogste stand ooit (27). Het dieptepunt werd bereikt in februari 2013 (min 44).