De consumentenbestedingen lagen in maart 1,9 procent hoger dan een jaar eerder. Vooral de uitgaven aan gas, huishoudelijke apparatuur en woninginrichting namen toe.
De uitgaven aan gas stegen voor de derde maand op rij, doordat het in het eerste kwartaal van 2015 kouder was dan een jaar eerder. Verder helpt het herstel van de huizenmarkt de bestedingen vooruit. Doordat er meer huizen worden verkocht, wordt er ook meer uitgegeven aan nieuwe spullen voor het interieur. Mede daardoor namen de uitgaven aan duurzame goederen in maart met bijna 2 procent toe.
Consumenten werden in mei weer wat optimistischer, meldde het CBS verder. De graadmeter voor het consumentenvertrouwen ging deze maand van 0 naar 2, wat aangeeft dat er iets meer optimisten zijn dan pessimisten. In maart kregen de optimisten voor het eerst in ruim zeven jaar de overhand, waarna er in april evenveel mensen met een positieve als met een sombere blik op de economie werden geteld.
Het consumentenvertrouwen ligt momenteel duidelijk boven het gemiddelde over de afgelopen twintig jaar (min 9). Het vertrouwen bereikte in april 2000 met 27 de hoogste stand ooit. Het dieptepunt werd met min 44 bereikt in februari 2013.