In de jeugdhulpverlening is de afgelopen jaren sprake van een veel dynamischer en omvangrijker veld met meer wisselende spelers. Een belangrijke toename van nieuwe jeugdhulpaanbieders betreft de gezinshuizen en de zorgboerderijen.
Aangezien een meldplicht in de wet ontbreekt, zijn deze nieuwe aanbieders lang niet altijd vanaf de start in beeld. Vandaar dat de inspecties aandringen op een meldplicht voor alle nieuwe jeugdhulpaanbieders.
Meld- en vergewisplicht disfunctionerende jeugdhulpverlener
Wanneer een jeugdhulpverlener ernstig tekort schiet en ontslagen wordt, kan deze medewerker op dit moment elders binnen de jeugdhulp gewoon weer aan de slag.
Om dit te voorkomen pleiten de inspecties voor een meldplicht voor ontslag wegens ernstig disfunctioneren en tevens een vergewisplicht voor jeugdhulpaanbieders om na te gaan of een beoogde nieuwe medewerker een risico vormt voor de jongeren.
Verduidelijking definitie jeugdhulpaanbieder
In de praktijk van de jeugdhulpverlening op gemeentelijk niveau zijn de laatste jaren nieuwe samenwerkingsvormen ontstaan, waarin soms mengvormen voorkomen van toeleiding tot en daadwerkelijke uitvoering van jeugdhulpverlening. Dit betekent dat de huidige definitie van jeugdhulpaanbieder niet altijd toereikend is en dit leidt tot de nodige onduidelijkheid over taken en verantwoordelijkheden.
De inspecties pleiten dan ook voor meer duidelijkheid, bijvoorbeeld door het opstellen van beleidsregels.
Jeugdwet onvoldoende toegespitst op kleine jeugdhulpaanbieders
De huidige kwaliteitseisen voor jeugdhulpaanbieders zijn opgesteld vanuit het oogpunt van de grote jeugdhulpinstellingen met geregistreerde professionals. Die eisen sluiten niet aan bij de praktijk van de kleine jeugdhulpaanbieders – de gezinshuizen en de zorgboerderijen.
De inspecties pleiten daarom voor een ander (wettelijk) pakket aan kwaliteitseisen dat meer recht doet aan het type hulp deze kleine aanbieders bieden.