Raymond Knops (BZK) en Nationale ombudsman Reinier van Zutphen openden onlangs het 200ste Informatiepunt Digitale Overheid (IDO). De informatiepunten helpen jaarlijks 4 miljoen burgers die het lastig vinden om digitaal zaken te doen met de overheid.

Extra hulp

De IDO’s bestaan al 2 jaar en vervullen een belangrijke rol voor iedereen die extra hulp nodig heeft bij de digitale dienstverlening van de overheid. Denk aan ouderen, laaggeletterden, werkzoekenden en jongeren met financiële, fiscale en juridische vragen. In de bibliotheek vinden zij medewerkers die getraind zijn om hen te begeleiden bij het zoeken naar informatie op overheidswebsites.

Laagdrempelig

Demissionair staatssecretaris Knops: “De overheid wil dat iedereen mee kan doen aan de digitale samenleving, ook burgers die extra hulp nodig hebben. Burgers moeten zich op hun gemak voelen, het menselijk contact hoort daarbij. Ik ben blij dat we naast de digitale dienstverlening van de overheid nu ook plekken hebben waar burgers een steuntje in de rug krijgen bij digitale overheidszaken.

Uitbreiding

Er zijn nu 200 IDO’s in verschillende bibliotheken verspreid over het land. Eind 2022 moeten dat ongeveer 400 informatiepunten zijn in heel Nederland. Op die manier is voor iedere burger digitale hulp beschikbaar binnen een straal van 1,9 kilometer. Vanaf 9 juni tot eind 2021 zijn er spotjes op tv en internet om de bekendheid van de IDO’s te vergroten. Ook via de website van het informatiepunt kunnen geïnteresseerden terecht met vragen.