Al meer dan 300 gemeenten hebben zich aangemeld voor het project DDAS (Data Delen Armoede en Schulden). Met dit project komen er periodiek geautomatiseerde gegevens beschikbaar over de resultaten van de dienstverlening rondom schulden.

Gefragmenteerde informatie verleden tijd

De behoefte aan heldere en uniforme informatievoorziening over schulden in Nederland is groot. Gemeenten willen graag inzicht in de effecten van hun beleid om schulden effectiever aan te pakken, maar worstelen met gefragmenteerde data en inconsistente registratie van schuldhulpverlening.

Omdat ze allemaal verschillende data gebruiken, variërend van eigen gemeentelijke cijfers en openbare bronnen, is er geen uniforme basis, waardoor landelijke vergelijkingen en beleidsevaluaties lastig zijn. Ook gebruiken ze verschillende administratieve definities, wat de eenduidigheid nog verder belemmert.

Data Delen Armoede en Schulden

Het project DDAS, een samenwerking tussen het CBS, Divosa, NVVK en de VNG, wil hierin verandering brengen. Met financiering van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) werken de partijen gezamenlijk aan het automatiseren en standaardiseren van data-uitwisseling, wat gemeenten zowel beleidsmatig inzicht moet opleveren als administratieve lasten moet verlichten.

1 uniforme uitvraag

In plaats van meerdere afzonderlijke data-uitvragen, zoals nu vaak het geval is, zal er straks 1 uniforme uitvraag plaatsvinden. Deze uitvraag wordt bovendien geautomatiseerd met behulp van API’s (Application Programming Interfaces). Dit is een grote stap vooruit voor de gemeenten, zowel bij het verminderen van administratieve lasten als het verbeteren van beleidsmatig inzicht.

Basisdienstverlening Schuldhulpverlening

DDAS is een van de elementen in het actieplan Basisdienstverlening Schuldhulpverlening. Door gemeenten en schuldhulpverleningsorganisaties dezelfde elementen aan te bieden wil dit plan de schuldhulpverlening in ons land verder versterken.