De gemeente Rotterdam start dinsdag een nieuwe campagne om geldzorgen bespreekbaar te maken onder jongeren en andere Rotterdammers met financiële problemen. Zes Rotterdamse influencers delen via Instagram hun persoonlijke verhaal over geldzorgen. Dit met het doel om “het taboe op geldzorgen te doorbreken en mensen bewust te maken dat er hulp bij financiële problemen beschikbaar is”, aldus de gemeente Rotterdam.
De Rotterdamse influencers ondersteunen de campagne met persoonlijke video’s. “Hierin staat het doorbreken van schaamte rondom schulden centraal”. De influencers, vertellen over de obstakels die zij tegenkwamen en hoe zij hulp zochten.
In Rotterdam leven 85.000 mensen in armoede, onder wie 17.000 minderjarigen. Dit betekent dat zij minder dan het wettelijk sociaal minimum aan inkomen ontvangen. Ongeveer 15.000 gezinnen kampen met problematische schulden, zo blijkt uit de recentste cijfers van de gemeente Rotterdam.
“Met name jongeren hebben te maken met grote financiële verantwoordelijkheden, zoals studieleningen, zorgverzekeringen en toeslagen”, zegt wethouder Natasha Mohamed-Hoesein van armoedebestrijding, schuldhulpverlening, toeslagen en taal.