Hoe ben je bij Wolters Kluwer terecht gekomen?
Jaren geleden werkte ik bij een boekhandel-intermediair, waar we ook dealer van de – toen nog – papieren handboeken en cd-roms van Wolters Kluwer waren. Geleidelijk aan werd alles gedigitaliseerd en het leek me dan ook verstandig om me meer op de digitale markt te gaan richten. In 2007 ben ik bij Wolters Kluwer in dienst gekomen bij team Public en ging ik me als accountmanager bezighouden met de gemeentemarkt en de ombouw van papier naar digitaal op CD-ROM en vervolgens naar online versies van onze producten. Die ontwikkeling gaat vandaag de dag nog steeds door. Wolters Kluwer ontwikkelt zich voortdurend, waardoor er zich ook voor mij steeds nieuwe kansen aandienen. Een paar jaar geleden werd mij gevraagd om de positie van een collega die met pensioen ging over te nemen. Zo ben ik bij het team Wolters Kluwer Schulinck terecht gekomen.
Wat houdt jouw werk precies in?
Ik adviseer de gemeenten in mijn rayon over de mogelijkheden van de ondersteuning die Wolters Kluwer Schulinck hen kan bieden. Die ondersteuning is wezenlijk anders dan het alleen maar aanleveren van informatie: we ondersteunen volledige werkprocessen. Bij Wolters Kluwer hebben we de ombouw van papier naar online al jaren geleden gemaakt, nu adviseer in mijn klanten over dit proces. Burgers verwachten ook van gemeenten dat ze op een steeds digitalere manier gaan communiceren en Covid-19 heeft dat proces versneld. Maar aanvragen binnen met name het Sociaal Domein worden nog maar zeer beperkt online aangeboden, en dan vaak alleen nog als invulbare Pdf’s. Sommige gemeenten zijn al een stuk verder en werken meer als een webshop: zij bevestigen aanvragen direct en kunnen eventueel zelfs meteen beschikken. Als ik naar mezelf kijk, verwacht ik bij een bestelling in een webshop direct na betaling een bevestigingsmail met de factuur en levertijd. Als ik die verwachting in gesprekken met gemeenten koppel aan het aanvraagproces voor hun burgers, levert dat vaak leuke en leerzame discussies op. Anders kijken naar deze materie is een eerste stap, de techniek is er al klaar voor. Een goed voorbeeld van wat we daarin kunnen betekenen zijn de e-formulieren van Schulinck In-Form, waarmee gemeenten een groot deel van de aanvragen van hun burgers kunnen automatiseren.
Wat wil jij bereiken voor je gemeenteklanten?
Ik wil graag dat gemeenten met onze producten hun werk beter kunnen doen. Ik vind het ook leuk om nieuwe producten in de markt te zetten en te kijken wat de behoeften van de klanten daarin zijn, bijvoorbeeld als er een nieuwe wet aan zit te komen. Gemeenten krijgen te maken met nogal wat wijzigingen en moeten zich daarop voorbereiden. Het afgelopen jaar heb ik veel klanten geadviseerd over onze ondersteuning op Schuldhulpverlening en Inburgering. Bij Schuldhulpverlening is de wet significant veranderd en voor Inburgering is de nieuwe wet ingegaan per 1-1-2022. Zo’n nieuwe wet is wennen en gemeenten zijn blij met de extra ondersteuning. Dit zijn ook voor Schulinck drukke tijden in advisering over de mogelijkheden én voor onze inhoudelijke helpdesk, vast onderdeel van ieder abonnement op een kennisbank. Gelukkig krijgen we volop complimenten over de helpdeskfunctie in die kennisbanken. Naast de kennis en ondersteuning die we bieden via de kennisbanken, hebben we zelfs klanten geholpen met aanvullende dienstverlening in de voorbereiding van de nieuwe wet Inburgering, omdat ze door omstandigheden zelf onvoldoende capaciteit hadden. Ik verwacht een nieuwe drukke periode wanneer de Omgevingswet, na enkele malen te zijn uitgesteld, wordt ingevoerd. Ook dan doen we er alles aan om gemeenten met raad en daad te ondersteunen.
Wat maakt Wolters Kluwer een leuke werkgever?
Wolters Kluwer is een grote en stabiele organisatie, dus er zijn altijd mogelijkheden voor medewerkers om iets nieuws of anders te gaan doen. Ik ben daarvan een goed voorbeeld: ik heb in meerdere teams gewerkt. Na mijn laatste stap, naar Wolters Kluwer Schulinck, werk ik meer op de inhoud. Dat past bij mij.
Wat doe je in je vrije tijd?
Ik heb een gezin waarmee ik veel tijd doorbreng. Elke week squash ik bijvoorbeeld met mijn zoon. Ik houd van mountainbiken en ben daarin trainer van een jeugdgroep. Ik houd ook van klussen: mijn vrouw verzint met haar creatieve brein steeds weer iets anders, wat ik dan uitvoer. Verder reizen we samen graag naar verre oorden. Ik geniet net zoveel van de voorbereiding als van de reis zelf. Thuis kijk ik ter ontspanning graag films.