40% van de studenten koopt zo nu en dan tot vaak op afbetaling. Van de studenten die weleens op afbetaling kopen, geeft 64% aan dat het nooit voorkomt dat ze niet op tijd kunnen terugbetalen. Voor 36% vormt dit soms tot vaak een probleem. Dit blijkt uit representatief onderzoek van Wijzer in geldzaken, uitgevoerd onder 1.000 mbo-studenten, in het kader van de Week van het geld 2022 die maandag 28 maart van start gaat.
Het thema dit jaar is ‘Van Doekoe tot Digi’ en gaat over de toenemende digitalisering van geld, zoals contactloos betalen, internetbankieren, digitale betaalverzoeken en online beleggen. Door kinderen en jongeren te leren omgaan met geld, wordt de basis gelegd voor financiële zelfstandigheid op volwassen leeftijd. Daarom vinden er door het hele land tal van activiteiten plaats en geven medewerkers uit de financiële sector enkele duizenden gastlessen en workshops over geldzaken op basisscholen, het voortgezet onderwijs en in het mbo.
44% studenten vertrouwt niet op advies ‘finfluencers’
14% van de ondervraagde mbo-studenten geeft aan te handelen met cryptovaluta. In aandelen, obligaties, NFT’s, fondsen/indextrackers en CFD’s wordt door minder dan een tiende gehandeld. Het opbouwen van vermogen en ‘de spanning van investeren’ worden genoemd als de belangrijkste redenen om hierin te handelen/beleggen. Van de studenten die beleggen/handelen heeft 44% weleens veel geld verloren en heeft een vijfde weleens belegd/gehandeld met geld dat ze eigenlijk niet kunnen missen. Sparen blijft onverminderd populair. Van de ondervraagde studenten heeft 79% een spaarrekening. 48% van de studenten is het (helemaal) eens met de stelling dat ze liever sparen, dan beleggen of handelen met cryptovaluta.
Deel jongeren schakelt hulp in bij het regelen van financiële zaken
Ondanks de verdere digitalisering van geld vindt bijna de helft (47%) van de studenten het (heel of redelijk) belangrijk om ook met contant geld te kunnen blijven betalen. Online geldzaken regelen doet een deel van de mbo-studenten zelf, maar hierbij krijgen ze nog vaak hulp van een ander (ouders bijvoorbeeld). Van het online regelen van financiële zaken wordt het aanvragen van een basisbeurs het vaakst door studenten zelf gedaan zonder hulp van anderen (40%). De ondervraagde jongeren krijgen de meeste hulp bij het regelen van een zorgverzekering (60%). Belastingaangifte wordt het minst gedaan: 42% van de studenten heeft dit niet gedaan, ook niet met hulp van anderen. De belangrijkste redenen die worden genoemd om geen belastingaangifte te doen zijn: geen nut (34%) en ik weet niet hoe het moet (29%).
Toenemende aandacht voor geldzaken in het mbo
Naast aandacht voor leren omgaan met geld in het basisonderwijs ziet Wijzer in geldzaken een toenemende behoefte aan lessen over geldzaken onder mbo-studenten en mbo-docenten. Dit draagt ook bij aan het voorbereiden van studenten op de financiële verantwoordelijkheid die zij krijgen als zij 18 jaar worden. Diverse partners van Wijzer in geldzaken, zoals de AFM, de Nederlandse Vereniging van banken, de Pensioenfederatie, het Verbond van Verzekeraars en deelnemers zoals zorgverzekeraars en stichting LEF geven tijdens de Week van het geld en daarna gastlessen op mbo-scholen of hebben activiteiten gericht op deze doelgroep. Ook besteedt NPO FunX de hele week aandacht aan het onderwerp op de radio en via hun online kanalen.
Over de Week van het geld
Initiatiefnemer van de Week van het geld, platform Wijzer in geldzaken, streeft naar structurele integratie van financiële competenties in het onderwijscurriculum. Door kinderen al jong te leren omgaan met geld, wordt de basis gelegd voor financiële zelfstandigheid op volwassen leeftijd. Immers, jong geleerd is oud gedaan! Ter ondersteuning van deze doelstelling organiseren de partners van Wijzer in geldzaken in 2022 de 11e editie van de Week van het geld van maandag 28 maart tot en met vrijdag 1 april.