86 procent van de docenten in het voortgezet onderwijs (vo) vindt dat het leren omgaan met geld een belangrijk onderwerp is in de klas. Ruim driekwart van hen maakt zich zorgen over de invloed van influencers op het koopgedrag van hun leerlingen. Dit blijkt uit onderzoek van Wijzer in geldzaken uit juni 2024. Ook noemen docenten andere aandachtspunten zoals het gebruik van achteraf betalen en de invloed van gokreclames. Om vo-docenten actuele, betrouwbare en toepasbare kennis te bieden, is het Programma Financiële educatie mbo van het Nibud nu uitgebreid naar het voortgezet onderwijs.

‘In het recente onderzoek Betaalgedrag scholieren zagen we opnieuw dat de helft van de scholieren aangeeft wel eens geld tekort te hebben’, zegt Nibud-directeur Arjan Vliegenthart. ‘’Op is op’ is echt een onmisbaar gegeven in de financiële opvoeding en educatie. Het dwingt je om keuzes te maken en leert je hoe je kunt rondkomen.’

Onderscheid naar leeftijd

In maart 2024 lanceerden het Nibud en Wijzer in geldzaken het Programma Financiële educatie al voor het mbo, gericht op jongeren vanaf 16 jaar. Dit programma is nu bijgewerkt en uitgebreid voor docenten van het voortgezet onderwijs, waarbij de onderwerpen zijn ingedeeld op leeftijd. Voor een 12-jarige zijn immers andere geldzaken relevant dan voor een 16-jarige.