Hoe ben je bij Wolters Kluwer terecht gekomen en wat doe je daar precies?

Na mijn studie heb ik eerst vijf jaar als kandidaat-notaris gewerkt. Daar ben ik vooral bezig geweest met testamenten, huwelijkse voorwaarden en het afwikkelen van nalatenschappen. In 2013 kwam Wolters Kluwer op mijn pad. Zij zochten iemand met juridische en praktische kennis van contracten en financiën en ik had wel zin in een leuke nieuwe uitdaging. Zo ben ik bij het team Schuldhulpverlening terecht gekomen. Het werk is heel divers. Van het up to date houden van onze kennisproducten tot het ondersteunen van de klanten bij de uitvoering van de schuldhulpverlening tot het geven van cursussen en webinars. Daarnaast ben ik hoofdredacteur van het Tijdschrift Schuldsanering. Iets wat ik met veel plezier doe. Het is 4x per jaar weer een mooie uitdaging om samen met het enthousiaste redactieteam een inhoud te creëren die lezers inspireert en informeert.

Wat maakt schuldhulpverlening zo interessant?

Schuldhulpverlening is een heel breed werkveld. Een schuldhulpverlener moet letterlijk van alle markten thuis zijn. Omdat er achter schulden vaak persoonlijk drama en extra problemen schuilgaan, vraagt het werk veel communicatieve vaardigheden. Daarnaast moet je beschikken over administratieve vaardigheden en kennis op diverse vlakken zoals financiën, contracten en veel verschillende wetten en regels. Die brede kennis is nodig om iemand met schulden goed te helpen. Met het team schuldhulpverlening brengen we al die kennis op een toegankelijke manier samen. We zetten juridische informatie bijvoorbeeld om naar praktische stappenplannen of schema’s, zodat onze klant er meteen mee aan de slag kan. Ik vind het heel fijn om op die manier een steentje bij te dragen aan het oplossen van schulden.

Welke veranderingen heb je in de afgelopen jaren gezien in jouw vakgebied?

Toen ik bij Wolters Kluwer kwam werken was schuldhulpverlening nog maar net een taak van de gemeenten. Iedereen moest daar zijn weg nog in vinden. Zelfredzaamheid stond zowel in de wet als in de uitvoering centraal, en wat grover maatwerk was de norm. Nu is er veel meer kennis en ervaring en willen schuldhulpverleners echt maatwerk leveren op klantniveau. Ook is er meer oog voor het ontzorgen en ondersteunen van mensen die niet zo zelfredzaam zijn. Gemeenten willen daar ook graag op inzetten en gelukkig krijgen ze in wet- en regelgeving ook meer ruimte om hiermee aan de slag te gaan. Die ontwikkelingen maken mijn baan extra interessant!

Wat wil je dit jaar extra aanpakken voor onze gemeenteklanten?

Dit jaar wil ik extra inzetten op praktische kennis die onze klanten helpt om meer maatwerk te leveren. De wetten en regels geven de praktijk echt veel meer mogelijkheden dan vaak gedacht wordt. Ik wil laten zien waar die ruimte zit en hoe die ingezet kan worden om snel en doeltreffend stappen te zetten in een klantdossier. En natuurlijk zoek ik ook dit jaar weer volop het contact met onze klanten om te horen aan welke kennis zij nog meer behoefte hebben.

Wat is zo leuk aan het werken bij Wolters Kluwer?

De werksfeer is informeel en erg goed. Je kunt met je collega’s sparren en iedereen heeft hetzelfde doel: het toegankelijk maken van kennis voor onze gemeenteklanten. Ideeën worden serieus bekeken en de collega’s staan altijd open voor iets nieuws. Niet alleen als het gaat over de inhoud maar ook bij de technische doorontwikkeling van onze kennisproducten.

Wat doe je in je vrije tijd?

Veel vrije tijd besteed ik aan mijn gezin. Lekker wandelen en samen eropuit. Daarnaast spreek ik graag af met familie en vrienden.

Bekijk mijn profiel