Hoe ben je bij Wolters Kluwer terecht gekomen?
De afstudeerrichting van mijn studie rechten aan de Radboud Universiteit Nijmegen was Bestuursrecht, maar ik volgde ook vakken in het sociaal recht, want daarin was ik toen al geïnteresseerd. Ik werkte vervolgens bij de Sociale Verzekeringsbank en daarna een paar jaar bij een gemeente. In die functie ging ik specifiek in op de (toen nog) WWB en de Wmo. Ik was verantwoordelijk voor bezwaar en beroep en het ontwikkelen van beleid en moest dus ook procederen namens de gemeente. Het was heel interessant en uitdagend om het standpunt van de gemeente zo goed mogelijk te onderbouwen, maar af en toe ook waren die zaken ook wel confronterend en hard. Door een oud-collega werd ik gewezen op een openstaande vacature bij Wolters Kluwer en zo ben ik hier terecht gekomen. Eerst bij de vakredactie Wmo, vervolgens bij die van Participatiewet. Daarnaast doe ik ook Inburgering: samen met een collega zet ik voor die wet een nieuwe kennisbank op.
Wat spreekt jou aan binnen jouw werk en je vakgebied?
De diepgang die ik hier in mijn werk heb, spreekt me enorm aan. Ik vind het erg leuk om met juridische zaken bezig te zijn. Het sociaal recht is heel dynamisch en levendig en daardoor ben je nooit uitgelezen of uitgeleerd. Saai is het in ieder geval nooit! Je ziet binnen het sociaal domein dat de Participatiewet af en toe als te hard wordt gezien en dat er stemmen opgaan om gemeenten meer ruimte te bieden om maatwerk te leveren. Nu is het bijvoorbeeld nog zo dat de gemeente een uitkering móet terugvorderen als iemand fraudeert – ook al vergeet iemand alleen iets door te geven. Bij schrijnende gevallen worden de gemeenten nu vaak als boeman gezien, terwijl ze niets anders doen dan de wet uitvoeren. Ik vind de discussie daarover interessant om te volgen.
Wat wil je bereiken voor je gemeenteklanten?
Ik wil bereiken dat onze gemeenteklanten zo snel mogelijk de juiste informatie uit de kennisbanken kunnen halen en dat ze die meteen kunnen toepassen op de praktijk. Ik probeer er altijd voor te zorgen dat mijn werk zo goed mogelijk aansluit op hun behoeften. Dat neem ik ook bij het beantwoorden van helpdeskvragen steeds in ogenschouw: ik wil zo duidelijk en praktijkgericht mogelijk adviseren. Toegankelijkheid is binnen Wolters Kluwer Schulinck altijd één van onze speerpunten.
Waar houd jij je de komende tijd vooral mee bezig?
Ik ben voorlopig druk met het opzetten van de nieuwe kennisbank Inburgering. De nieuwe Wet inburgering gaat op 1 januari 2022 in en dan worden de gemeenten grotendeels verantwoordelijk voor de inburgering van nieuwkomers. Ook hier weer proberen we het zo toegankelijk mogelijk te maken, zodat het voor de medewerkers van de gemeenten direct bruikbaar is voor de praktijk. Steeds meer gemeenten weten ook deze kennisbank te vinden, waardoor ook het aantal mensen dat gebruik maakt van de helpdesk groeit. De vragen die ze stellen geven ons een indruk van wat er speelt bij gemeenten op het gebied van inburgering en dat helpt ons natuurlijk weer bij het schrijven. Mijn werk voor de Participatiewet gaat ook gewoon door: de kennisbank, helpdesk en zo nu en dan help ik een gemeente bij een proces.
Wat is er leuk aan het werken bij Wolters Kluwer?
Binnen de organisatie kun je switchen van team, zoals ik bijvoorbeeld heb gedaan binnen de rechtsgebieden. Zo kun je meer kennis opdoen en het houdt je scherp. De taken in mijn pakket zijn heel afwisselend en de organisatie is jong, dynamisch en gezellig.
Wat doe je in je vrije tijd?
Ik houd van reizen, breng veel tijd door met mijn gezin, ik kook graag maar ga ook graag uit eten. Ook doe ik aan tennis en hardlopen en ik vind het leuk om af te spreken met vrienden.