Zo’n 72.000 kinderen, vaak met een beperking, zijn vrijwel dagelijks de dupe van de aanhoudende problemen in het leerlingenvervoer. De Kinderombudsman pleit daarom in een zorgenbrief aan de staatssecretaris Funderend Onderwijs en Emancipatie voor een nieuwe aanpak van het leerlingenvervoer. Ze roept daarbij op het vervoer als zorg te behandelen en het kind centraal te zetten.Aanhoudende problemen
Uit de klachten en signalen die de Kinderombudsman regelmatig over het leerlingenvervoer ontvangt, blijkt dat kinderen te laat, te vroeg of zelfs helemaal niet worden opgehaald. Er zijn verhalen van kinderen over vechtpartijen en gescheld in de bus. Kinderen missen lesuren of zitten meer dan een uur in een taxibusje en komen daardoor overprikkeld, vermoeid en te laat aan op school.
Niet alleen de kinderen die van het vervoer gebruik maken hebben hier last van. De problemen brengen ook voor de leerkracht en kinderen die wél op tijd op school zijn veel onrust met zich mee. We hoorden over kinderen die onderweg kwijt raken, van wie de ouders urenlang niet weten waar ze zijn. Maar ook de chauffeurs staan voor een onmogelijke opdracht: zij moeten én op de weg letten en voor pedagogisch medewerker spelen. Dit is een onmogelijke combinatie en mag je volgens de Kinderombudsman niet van één persoon verwachten.
Noodzaak voor een nieuw systeem
De problemen met het leerlingenvervoer worden breed gedeeld en onderkend. Er zijn allerlei initiatieven ter verbetering, maar is er nog altijd geen zicht op een echte oplossing. Volgens de Kinderombudsman kunnen de problemen niet alleen door gemeenten worden opgelost. Er is meer nodig, gezien de lange geschiedenis van slecht leerlingenvervoer.
De Kinderombudsman roept daarom de staatssecretaris op om het leerlingenvervoer anders in te richten. “We zijn het kind zelf helemaal vergeten in het huidige systeem. Het kind centraal zetten, met het kind én de ouders spreken over de behoefte aan leerlingenvervoer, het vervoer zelf als zorg behandelen en scholen een rol geven”, vat Margrite Kalverboer de belangrijkste elementen voor een nieuwe aanpak samen. “Alleen dan kunnen we naar een systeem toewerken dat recht doet aan deze groep kwetsbare kinderen”.