Consumenten moeten makkelijker verstandige financiële keuzes kunnen maken en beter weten wat hun opties zijn. Minister van Financiën Wopke Hoekstra wil Nederlanders hier een handje bij helpen.
In het verleden ging het kabinet er doorgaans van uit dat consumenten verstandige keuzes maken zolang de voorlichting goed is, schrijft Hoekstra aan de Tweede Kamer. Maar omdat deze keuzes vaak op intuïtie worden genomen, en consumenten onder tijdsdruk komen te staan, gaat dit lang niet altijd op. Deze keuzes moeten dan ook “minder intuïtief en meer weloverwogen” worden gemaakt.
Het gaat bijvoorbeeld om het kopen van een mobieltje op krediet, het openen van een spaarrekening en het extra aflossen op de hypotheek.
De komende maanden zullen verschillende bedrijven en organisaties plannen ontwikkelen om ervoor te zorgen dat financiële keuzes makkelijker gemaakt kunnen worden.”Financiële ondernemingen, consumentenorganisaties, financieel adviseurs en vergelijkingssites spelen hierbij een cruciale rol”, aldus de bewindsman.
Uit onderzoek in opdracht van Financiën blijkt dat de sturing en hulp bij keuzes welkom zouden zijn, omdat consumenten niet altijd in staat zijn de beste keuzes te maken. Jongeren zijn sneller bereid een lening af te sluiten en hebben veel vaker spijt van die keuze. Zo’n 43 procent van de jongeren heeft weleens spijt gehad na het afsluiten van een lening.