Hoe ben jij bij Wolters Kluwer terecht gekomen?

Een recruiter vond me online en benaderde me namens Wolters Kluwer voor een goede baan bij dit mooie bedrijf. Zowel baan als bedrijf spraken me aan en gelukkig was het wederzijds. Het was ook nog eens dichter bij huis. Mijn achtergrond sluit ook goed aan bij het werk dat ik nu doe. Ik heb eerst een opleiding Mediatechnologie gedaan, op het snijvlak van designer en developer. En daarna heb ik aan de universiteit Media & Technology gestudeerd, een combinatie van programmeren en visuele aspecten als 3D-mapping en motion capture.

Wat doe je precies?

Simpel gezegd: ik maak de knoppen van de applicaties en zorg dat er iets gebeurt als je erop klikt. Ik ga ook over de ‘look & feel’ van de applicaties, ik let er dus op dat het er goed uitziet. Het zijn allemaal applicaties waarmee je mensen kunt helpen, dat vind ik het fijne aan het werk. Ik werk samen met de UX-er, de User Experience Designer. We denken niet alleen na over wat er gebeurt als je op een knop klikt, maar ook of de knop logisch is voor de gebruiker en wat iemand verwacht dat er gebeurt als hij klikt. Ik werk op dit moment voornamelijk aan de kennisbanken. De nadruk ligt vooral op de inhoud en daarbij werken we nu bijvoorbeeld aan manieren om alles op dezelfde manier neer te zetten, zodat het een eenheid wordt.

Wat zie jij veranderen op jouw vakgebied?

Ik zit inmiddels zo’n 10 jaar in het vak. In mijn begintijd had je nog niet zoveel mogelijkheden om grafisch leuke dingen te doen. We werkten toen met Flash. Met de technieken die we nu tot onze beschikking hebben, kunnen we veel mooiere dingen maken. Met de technologie gaat het snel, iedere maand verzint iemand wel iets. Bij Wolters Kluwer zijn we stabiel bezig en blijven we bij de keuzes die we weloverwogen hebben gemaakt. Maar we houden de ontwikkelingen natuurlijk wel bij!

Wat maakt het werken bij Wolters Kluwer leuk?

Het werk is heel afwisselend en de collega’s zijn erg leuk. Verder vind ik het fijn om aan applicaties te werken die werkelijk van nut zijn voor een grote groep gebruikers. Het is een uitdaging om die zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. Ik krijg veel mee van de interviews die een paar van mijn collega’s houden met klanten. Zo weet je voor wie je je werk doet en wat zij van onze applicaties vinden. Ik hoop in de toekomst ook aan te haken bij klantinterviews, dat lijkt me erg interessant. We krijgen overigens ook feedback via de helpdesk.

Wat doe je in je vrije tijd?

Ik heb een gezin en een wat ouder huis, dat nogal wat onderhoud nodig heeft. Ik probeer ook nog wat te bewegen, maar dat schiet er nogal eens bij in. Hopelijk komt dat weer als de kinderen wat groter zijn.