Hoe ben je bij Wolters Kluwer terecht gekomen?
Na 9 jaar in de advocatuur vond ik het tijd voor wat verandering. Ik schreef voor het eerst sinds lange tijd een sollicitatiebrief. Dat was voor een niet-juridische functie bij Wolters Kluwer. De recruiter van Wolters Kluwer wees me echter op een openstaande functie als juridisch vakredacteur. Een paar dagen later ging ik al op gesprek. Het klikte direct! Na de gesprekken die dag werd gevraagd of ik meteen de gebruikelijke schrijftest wilde doen. Ik was er toch, dus dat heb ik gedaan. Ik was nog geen kwartier thuis of ik werd gebeld: je hebt de baan! Het was weliswaar toch een juridische functie, maar dan totaal anders. Werken bij Wolters Kluwer blijkt inderdaad heel leuk te zijn: het is afwisselend en ik heb heel fijne collega’s.
Wat spreekt je aan in de Jeugdwet en de Wmo?
In de advocatuur deed ik vooral familie- en erfrechtzaken. Ik wist dus al aardig wat van de Jeugdwet. Mijn voorkeur ging altijd al uit naar familiezaken en het oplossen van problemen. De Wmo was wat nieuwer voor me, daar moest ik me in verdiepen. De kennisbank Wmo heeft daarbij enorm geholpen. Al doende leert men, dus ik ben gewoon gaan meewerken met het bijhouden van de jurisprudentie, het schrijven voor de kennisbank en het beantwoorden van helpdeskvragen. Ook bij de Wmo gaat het om het oplossen van praktische problemen, dat spreekt me aan.
Welke veranderingen heb je gezien de afgelopen jaren?
Er zijn veranderingen in de manier waarop we ons werk inrichten en veranderingen in het vakgebied zelf. Sinds de coronapandemie heeft het online werken een grote vlucht genomen. We gingen voorheen vaak op bezoek bij gemeenten om instructies te geven over wat ze allemaal met de kennisbanken kunnen doen. Dat gaat nu veel vaker online. We geven nu ook vaker webinars. Binnen Wolters Kluwer zijn onze Intelligence Analisten bezig met de vele mogelijkheden die AI biedt. Dat brengt nu ook al verschillende veranderingen met zich mee. Vakinhoudelijk zien we dat er veel wetsvoorstellen komen, waarvan een flink deel het – nog – niet redt. Denk bijvoorbeeld aan de eigen bijdrage in zowel de Wmo als de Jeugdwet en het domeinoverstijgend werken. Aspecten die al lange tijd spelen, we zijn benieuwd wat het nieuwe kabinet daarmee gaat doen. We volgen alles op de voet.
Wat wil je graag bereiken voor onze gemeenteklanten?
Het belangrijkste van ons werk is onze klanten zo goed mogelijk te voorzien van de juiste kennis. Dan kunnen zij hun cliënten ook goed helpen. Wij doen dat door de kennisbanken up to date te houden, maar ook door de helpdeskvragen zo snel en zo goed mogelijk te beantwoorden. We schrijven opiniestukken en annotaties die gemeenten helpen bij hun eigen casussen. Op verzoek schrijven we ook beleid voor gemeenten en houden dat actueel. Goede kwaliteit leveren en zorgen dat gemeenten ermee aan de slag kunnen in de dagelijkse praktijk, staan daarbij voorop. We zeggen ook altijd: bel ons als je een vraag hebt, dan kunnen we snel helpen. We merken dat onze klanten dat echt op prijs stellen.
Wat doe je in je vrije tijd?
Ik heb het vooral druk met mijn gezin, het huishouden en het bijhouden van mijn moestuin. Daarnaast bak ik graag, vooral taarten. Verder vind ik het leuk om met vriendinnen op stap te gaan of gezellig samen te zijn met mijn familie.