Hoe ben jij bij Wolters Kluwer terecht gekomen?

Al toen ik 7 was, was ik een ondernemer in de dop. Ik haalde pitjes uit sinaasappels, stopte die in een potje aarde en als er een plantje uit kwam, verkocht ik dat. Eenmaal volwassen heb ik jarenlang een eigen bedrijf gehad in online gaming. Toen ik daar uitstapte, heb ik een tijdje freelance gewerkt. In de tussentijd heb ik goed nagedacht wat ik verder wilde gaan doen. Ik wist dat ik in productmanagement wilde gaan werken, daar krijg ik energie van. Na wat omzwervingen werd ik gebeld door een recruiter dat er een vacature was bij Wolters Kluwer. In eerste instantie klonk het niet heel flitsend, maar ik ben toch gaan praten, midden in de covidperiode. Het klikte enorm en ik had het gevoel dat ik met deze mensen, in dit bedrijf,  zelf ook sterker kan worden.

Wat doe je precies?

ik ben verantwoordelijk voor Productmanagement. Kort gezegd: het bedrijf wil bepaalde doelen halen en ik kijk wat de producten kunnen bijdragen om die doelen te halen. We doen per definitie veel nieuwe dingen waarvan we de uitkomst nog niet weten. Het is mijn taak om een soort zaklamp te zijn op de weg die we volgen en op basis van allerlei factoren de beste route te bepalen. Zo zorg ik dat de teams de juiste kant op gaan. Ik geef leiding aan de teams Productmanagement, Data Science en op bepaalde gebieden ook aan Design.

Wat is er leuk aan jouw werk?

Ik vind het vak Productmanagement fantastisch. Drie dingen zijn voor mij belangrijk: zien dat ik een bijdrage kan leveren, verbinding met mensen en persoonlijke groei. Op dit vakgebied kun je altijd groeien en bijdragen aan het laten groeien. En dan komt de ondernemer in mij weer boven. We bouwen aan heel interessante nieuwe producten en verbeteren de oude producten. Dat motiveert me. Wat mijn werk ook leuk maakt, zijn de collega’s. Samen een team smeden en met gewone mensen grootse dingen bereiken, dat spreekt me aan.

Wat wil je bereiken voor de gemeenteklanten?

Gemeenten zijn er op hun beurt voor om zaken voor elkaar te krijgen voor hun burgers. Wat ik wil bereiken is dat burgers op een rechtmatige en doelmatige manier goed worden geholpen. Wij reiken gemeenten de tools aan om dat voor elkaar te krijgen. Gemeenten hebben veel uitdagingen in hun werk en het is mijn taak – en die van mijn collega’s – om hun leven wat gemakkelijker te maken door middel van onze producten.

Zie je veel veranderingen op je vakgebied?

Ik zeg wel eens: de enige constante is verandering. Als je producten bouwt, dan is wat je vandaag bouwt en hoe je het bouwt morgen alweer anders. Als je serieus aan productmanagement doet, moet je, simpel gezegd, begrijpen wat de klantproblemen zijn. Je kunt dan zeggen: we willen dat probleem oplossen, welke oplossing past daarbij? Maar soms komt er een technologie die de hele wereld op zijn kop zet en die je een manier geeft om klantproblemen op te lossen op een manier die voorheen niet mogelijk was. Je moet dan anders gaan denken: welke klantproblemen die ik voorheen niet kon oplossen, kan ik oplossen met deze nieuwe technologie? We moeten dus voortdurend op andere manieren gaan denken. We geloven heilig dat je, om een succesvol product te bouwen, de developer direct aan het begin van het proces moet inzetten. Je krijgt vaak veel betere oplossingen als een developer direct kan meepraten over wát we moeten bouwen om een klantprobleem op te lossen. Dat is een groot verschil met een bedrijf waarin een manager roept: “Bouw voor mij feature X.”  Hier geven we een compleet productteam een probleem om op te lossen. Design, engineering en productmanagement denken samen na wat ze bouwen. Die veranderingen in de manier van werken maken het ook boeiend.

Wat doe je in je vrije tijd?

Met twee jonge kinderen ben ik flink in de weer om niet alleen producten maar ook twee kleine mensjes te bouwen. Ik lees daarnaast veel op mijn vakgebied en daar haal ik energie uit. Ik houd van bijzondere reizen maken en andere culturen leren kennen.