Geen enkele onderzochte incassodienstverlener voldoet al aan de strengere kwaliteitseisen die een nieuwe wet voorschrijft. Dat concludeert de Inspectie Justitie en Veiligheid na onderzoek. De inspectie noemt de eerste bevindingen “zorgelijk”. Vooral in de communicatie met mensen met schulden zijn nog veel tekortkomingen.
Volgens de inspectie worden mensen met een schuld regelmatig te laat benaderd of dreigen incassobureaus onrechtmatig met juridische stappen. Door de nieuwe wet mogen alleen nog gecertificeerde deurwaarders dreigen met een dagvaarding. Andere incassodienstverleners zijn hier niet toe bevoegd.
Sinds 1 april moeten incassodienstverleners voldoen aan de veel strengere eisen, maar pas vanaf begin volgend jaar handhaaft de inspectie. Tot dan richt het orgaan zich op het informeren over de nieuwe regels en het stimuleren van de naleving ervan. De afgelopen maanden hield de inspectie steekproeven en ging langs bij elf incassodienstverleners. Ze kregen geen boete, maar wel te horen hoe het beter kan.
“Geen enkele dienstverlener had zijn zaken volledig op orde”, zegt Hans Faber, hoofdinspecteur Inspectie Justitie en Veiligheid. “Dat moet echt anders. Dit doen we om te zorgen dat mensen met een schuld netjes worden behandeld en niet verder in de problemen raken.”