Hoe ben je bij Wolters Kluwer terecht gekomen?
Ik ben in 2007 bij het Wolters Kluwer onderdeel Schulinck begonnen. Ik was net klaar met de kunstacademie en zocht een zomerbaantje. Via een uitzendbureau kon ik papieren wetboeken met ringbandjes in elkaar zetten. Na twee weken vroeg ik of er nog iets anders te doen was en toevallig kwam er een baan als administratief medewerker vrij. Het werk en het vakjargon waren wel even wennen, zeker na de creatieve wereld van de kunstacademie, maar ik voelde me al snel thuis. In de avonduren deed ik een docentenopleiding. Dat was de opmaat naar de coördinerende taken voor de opleidingentak van Schulinck die ik een tijdlang heb gehad. In 2017 heb ik intern gesolliciteerd naar een functie op de marketingafdeling. Dat was een goede keuze en een mooie kans die mij werd geboden.
Wat zijn jouw taken?
Elke dag is anders en dat zorgt voor de nodige afwisseling in mijn werk. Ik maak de e-mailingen voor de opleidingen en producten en we hebben campagnes die ik, over de domeinen heen, inricht. Ik zorg dat de informatie op de website up-to-date is en dat de factsheets aansluiten. Ik heb contact met het reclamebureau en freelancers over teksten, templates en advertenties. Ik werk samen met de vakredactie aan infographics en zorg voor content op de verschillende platforms. Ook social media is belangrijk geworden voor de online zichtbaarheid van onze producten.
Wat wil je bereiken voor je gemeenteklanten én voor Wolters Kluwer?
Ik wil klanten inspireren en interesseren voor onze online producten en diensten en daarvan ook de urgentie duidelijk maken. De klantvraag staat bij ons centraal en ik vind dat die ook altijd het vertrekpunt moet zijn. Ik vraag me altijd af of ik met mijn werk de klant nóg beter kan bedienen. Bij Wolters Kluwer draag ik bij aan het goed over het voetlicht brengen van ons bedrijf en zo ook aan de groei ervan. Ik werk graag mee aan resultaten.
Wat zie je voor ontwikkelingen in je vakgebied en hoe denk je dat het werk er over 10 jaar uitziet?
De techniek is enorm veranderd en verbeterd. Waar we vroeger nog een faxapparaat hadden staan waarop de inschrijvingen voor de opleidingen binnenkwamen, gaat nu eigenlijk alles online. Ik ben benieuwd wat er over 10 jaar nog meer geautomatiseerd is, waar we nu misschien niet eens aan denken. Ik vermoed dat het over 10 jaar beter mogelijk is om mailingen te personaliseren. Dat doen we nu ook al wel, maar er komen vast technieken die het gemakkelijker maken.
Wat zijn je plannen voor de nabije toekomst in je vak?
We werken hard aan conversie optimalisatie en zijn daarbij erg geïnteresseerd in wat wel werkt en wat niet. Daar hopen we van te leren. Door een nóg nauwere samenwerking met de vakredactie en Sales hopen we nog beter te begrijpen wat de klanten nodig hebben en hoe die vragen met onze producten kunnen worden beantwoord. Als marketeer is het mijn taak om de vertaalslag te maken van vraag naar oplossing. En natuurlijk hoe ik die oplossing op een vlotte manier onder de aandacht van de klant kan brengen.
Wat is er leuk aan het werken bij Wolters Kluwer?
Ik werk in een klein team, klein genoeg om iedereen goed te kennen maar groot genoeg om van elkaar te leren en samen te werken. Iedereen is gemakkelijk aanspreekbaar en we schakelen snel. Het voordeel van een grote organisatie is dat zaken goed geregeld zijn. We hebben een prachtig marketing automation systeem, dat we gebruiken voor de mailingen.
Wat doe je in je vrije tijd?
Ik houd van koken en probeer van alles uit. Ook houd ik van kookboeken; die koop ik soms alleen al omdat ze er grafisch en illustratief zo mooi of leuk uitzien. Verder mag ik graag borrelen met vrienden en wandelen langs de Maas.