Maar hoe kan dat worden aangepakt zonder dat het ten koste gaat van het persoonlijk contact met een cliënt? Er geldt natuurlijk: hoe eerder hoe beter. Daarom is het intakeproces het ideale startmoment. Dat werkt als volgt.
Een persoonlijk gesprek is de basis
De basis is een brede intake waarbij het persoonlijke gesprek met de cliënt centraal staat. Flexibiliteit staat voorop. En het is belangrijk om verder te kijken dan de schulden. De wijze waarop het gesprek wordt gevoerd is afhankelijk van de situatie van de cliënt. Want het opbouwen van een vertrouwensband start tijdens dat eerste gesprek. En dat vraagt iedere keer weer een andere aanpak. Alleen zo is het mogelijk om snel de kern van alle problematiek die speelt boven tafel te krijgen.
Wensen, oorzaken, en risico’s in beeld
Om snel naar een duurzame schuldenvrije toekomst toe te werken is het nodig om niet alleen te luisteren naar het verhaal en de wensen van de cliënt. Het is ook nodig om een professionele inschatting te maken over waar nog risico’s liggen. Daarvoor is het nodig om goed door te vragen en om ook de minder gemakkelijke onderwerpen te verkennen. Zelfs als deze op het eerste oog misschien niet aan de orde hoeven te komen.
Techniek maakt snel zichtbaar wat schuldhulpverlener signaleert
Door vervolgens slim gebruik te maken van techniek kan de cliënt snel goed in beeld worden gebracht. Natuurlijk is de expertise van de schuldhulpverlener hierin leidend. Er wordt overzichtelijk en gestructureerd in beeld gebracht waar de sterke kanten van de cliënt zitten, en op welke leefgebieden hij nog ondersteuning nodig heeft. Deze informatie helpt om daarna snel door te pakken naar een passend hulpaanbod dat aansluit bij de cliënt. Wat natuurlijk aansluit bij de lokale hulpmogelijkheden binnen de gemeente. En als het hulpaanbod bekend is, dan is het maken van het eerste plan van aanpak voor de toelatingsbeschikking ook zo gedaan.
schuldhulp is meer dan enkel het treffen van een schuldregeling
Sneller naar een goed passend hulpaanbod
De winst zit vervolgens niet enkel in het sneller tot een aanbod schuldhulp komen. Maar vooral in het snel naar een goed passend hulpaanbod komen. Want schuldhulp is meer dan enkel het treffen van een schuldregeling. Een kwalitatief goede ondersteuning en waar nodig begeleiding naar een structurele oplossing voor de schuldenproblematiek is minstens zo belangrijk. En daar kan niet vroeg genoeg mee gestart worden.
Conclusie
Vlot naar een goed plan van aanpak met een passend tempo en passende hulp levert uiteindelijk dus de meeste winst op. En zo wordt meteen voorkomen dat er zwaarder geleund moet worden op het aanbieden van hulp nadat de schulden al zijn opgelost. Want ervaring leert dat niet iedere cliënt dan nog op ondersteuning zit te wachten. De weg naar zoveel mogelijk zelfredzaamheid start al in het allereerste gesprek. Tijdens dit gesprek over de schuldproblematiek is het belangrijk om snel in beeld te krijgen wat een cliënt nodig heeft.
Wilt u als gemeente op de hoogte blijven van alle actuele ontwikkelingen op het gebied van Schuldhulp? Neem dan een abonnement op onze Kennisbank Schulinck Schuldhulpverlening.