Het besluit van de regering gaat over het doortrekken van snelweg A16 bij knooppunt Terbregseplein en de verbinding daarvan met de A13, de weg tussen Rotterdam en Den Haag.

De nieuwe weg wordt 11 kilometer lang. Volgens de Afdeling heeft de minister ”in redelijkheid voor de aanleg van een nieuwe rijksweg tussen de A13 en de A16 bij Rotterdam kunnen kiezen.” Tegen de uitspraak is geen beroep mogelijk.

Bezwaren

De zaak was aangespannen door onder meer de Natuur- en Milieufederatie Zuid-Holland, Stichting Natuurbescherming Vlinderstrik, Vereniging Natuurmonumenten en bewonersorganisaties.

Volgens hen bestaat er geen noodzaak voor het aanleggen van de nieuwe rijksweg en zijn er alternatieven die een betere oplossing bieden voor de bereikbaarheids- en leefbaarheidsproblemen in de regio Rotterdam. Ook zou de aanleg van de nieuwe weg luchtverontreiniging en geluidhinder veroorzaken en daardoor negatieve gevolgen hebben voor de leefomgeving en de gezondheid in het gebied.

Betere doorstroom en bereikbaarheid

De ‘A16 Rotterdam’ zorgt er volgens Rijkswaterstaat juist voor dat het verkeer op de A13, A20 en omliggende lokale wegen straks vlotter kan doorrijden en dat de leefbaarheid en bereikbaarheid van het gebied beter wordt.

Aanleg start 2019

Nog dit jaar wordt begonnen met de voorbereidingen voor de bouw van de weg. De werkelijke aanleg start naar verwachting in 2019. De weg moet als alles goed verloopt in 2024 opengaan voor verkeer.