De organisatie wil het nieuwe kabinet voor zijn. De verwachting is dat in het regeerakkoord veel nieuwe duurzaamheidsdoelen komen.
Zeker nu er steeds meer milieuzones in binnensteden worden ingesteld voor vervuilend gemotoriseerd verkeer. Zo geldt in Rotterdam al op bepaalde plekken een verbod voor vrachtwagens, terwijl Delft onlangs bekendmaakte vanaf dit jaar zware trucks boven de 3,5 ton uit het centrum te weren.
In de huidige scenario’s gaat de kooldioxide-uitstoot in binnensteden pas in 2030 naar nul. Transport en Logistiek Nederland wil dit al in 2025 in voeren. In ruil voor die belofte moeten er afspraken komen met gemeenten over voorzieningen voor elektrisch rijden, zoals laadpalen.
Elektrische trucks
Bijna alle truckfabrikanten hebben elektrische trucks in ontwikkeling, deze komen naar verwachting in 2020 op de markt. Het enige probleem is deze vrachtwagens duur zijn nu ze niet in grote aantallen gefabriceerd worden. Dat zal veranderen als er straks trucks in massaproductie komen.