Door Schiphol anders te gebruiken en in capaciteit terug te brengen, kunnen duizenden woningen in de regio extra gebouwd worden. Zo levert het sluiten van de Zwanenburg- en Aalsmeerbaan naar schatting ruimte op voor 50.000 tot 120.000 woningen, stellen Milieudefensie en Natuur en Milieufederatie Noord-Holland (MNH) op basis van nieuw onderzoek.
De twee organisaties hebben luchtvaartadviseur To70 opdracht gegeven om een studie naar potentiële woningbouw rondom Schiphol uit te voeren. De luchthaven is volgens MNH en Milieudefensie namelijk “een grote sta-in-de-weg” voor nieuwbouw vanwege de geluidsnormen die anders overschreden worden.
“Door een ander gebruik van Schiphol is het mogelijk de geluidsbelasting in 11 gebieden rondom de luchthaven flink terug te dringen. Dat geeft mogelijkheden voor nieuwbouw, broodnodig voor het verminderen van het woningtekort in de regio”, zegt directeur Sijas Akkerman van MNH. “Wel heeft dat consequenties voor het aantal vluchten op Schiphol. Daarom roepen wij het nieuwe kabinet op om te kiezen voor meer wonen en minder vliegen.”
To70 heeft verschillende maatregelen bij Schiphol onderzocht. Volgens de onderzoekers kunnen in potentie tussen de 70.000 en 150.000 extra woningen gebouwd worden. Naast het sluiten van start- en landingsbanen, wordt bijvoorbeeld ook met het omleggen van vliegroutes, een nachtsluiting en het vernieuwen van de vloot met stillere toestellen ruimte gecreëerd voor huizen.
Voor de meest verregaande maatregelen betekent dat wel 160.000 minder vluchten per jaar op Schiphol, stellen Milieudefensie en MNH op basis van het rapport. Ter vergelijking: vóór de coronacrisis zat de luchthaven bijna tegen de grens aan van maximum 500.000 vliegbewegingen per jaar.