Met Antwoord op Schuld wordt uw burger geïnformeerd over zijn rechten en plichten, zijn situatie en zijn mogelijkheden. Ook uw gemeentelijk beleid kan worden opgenomen Hierdoor zorgt u voor een optimale communicatie richting uw burger, zodat deze ook goed op de hoogte is van de lokale regels.
De voordelen van het werken met e-formulieren in Antwoord op Schuld op een rij.
- Als extra kunt u een koppeling krijgen op de module e-formulieren van Liaan;
- De aanvragen worden éénduidig ingevuld;
- Het kost de burgers minder tijd om het formulier in te vullen, omdat er door het gebruik van DigiD al veel informatie automatisch is ingevuld;
- De foutmarge verkleint omdat er veel automatisch wordt ingevuld;
- Uw baliemedewerkers worden ontlast omdat de aanvraag nu digitaal ingevuld wordt door de klant zelf;
- Er vindt een filtering van aanvragen plaats, waarbij de klant direct kan zien of hij in aanmerking komt voor de voorziening;
- Doordat er minder fouten worden gemaakt, neemt het aantal bezwaar en beroepszaken af;
- Uw organisatie houdt daardoor ook nog eens tijd over. Tijd die weer kan worden geïnvesteerd in nog betere dienstverlening aan de burger.
Wat heeft de online kennisbank Antwoord op Schuld u en uw burgers te bieden:
- Optimale en actuele communicatie richting de burger: (landelijke) wet- en regelgeving wordt op een begrijpelijk taalniveau (B1) vertaald richting de burger zodat u de burger informeert over zijn rechten en plichten, zijn situatie en zijn mogelijkheden;
- Ook uw gemeentelijk beleid wordt vertaald richting de burger zodat deze op de hoogte is van de lokale regels;
- Antwoord op Wijzer: een burger voert zijn situatie in (leeftijd, inkomen/vermogen, enz.) en wordt op weg geholpen in zijn situatie. Kan hij bijvoorbeeld bijstand aanvragen of heeft hij wellicht recht op andere uitkeringen of toeslagen?;
- Mogelijkheid tot toevoegen van e-formulieren. De burger kan middels digitale formulieren online aanvragen indienen en wijzigingen doorgeven in zijn situatie bij uw gemeente;
- Integratie in uw eigen gemeentelijke website. De Antwoord op Schuld site kan in de look & feel van uw gemeente worden geïntegreerd en zijn dan bereikbaar via de URL van uw gemeentewebsite;
- Schema’s en filmpjes die op een speelse wijze de burger uitleg geven over wet- en regelgeving. Met deze aanpak bereikt u ook de laaggeletterde burger;
- Veel gestelde vragen die gekoppeld zijn aan hoofdonderwerpen. Een simpele en snelle manier voor de burger om zijn antwoord te vinden;
- Landelijk en gemeentelijk nieuws. Op Antwoord op Schuld wordt door Wolters Kluwer landelijk nieuws opgenomen maar de gemeente kan ook gemeentelijk nieuws opnemen. Op die manier informeert u de burger over lokale zaken;
- Ruimte voor de gemeente om gemeente-specifieke informatie toe te voegen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een voorlichtingsfilmpje, brochures en eigen formulieren;
- Zoekfunctie.
In Antwoord op Schuld vinden inwoners gemakkelijk en snel informatie over:
- De wijze waarop schuldhulpverlening aangevraagd moet worden;
- De producten die door uw gemeente in het kader van schuldhulpverlening ingezet kunnen worden;
- De instanties en organisaties die inwoners kunnen helpen om te voorkomen dat hun schulden uit de hand lopen;
- De verplichtingen waar inwoners tijdens de schuldhulpverlening aan moeten voldoen.
Wat levert het voor u als gemeente op?
- Uw frontoffice wordt minder belast. De burger vindt zijn informatie op Antwoord op Schuld en kan direct digitaal aanvragen en wijzigingen doorgeven;
- Een duidelijke en actuele voorlichting richting uw burger;
- Door de integratie in uw eigen website heeft de burger het gevoel dat hij alle benodigde informatie op één plek vindt. Wolters Kluwer zorgt dat Antwoord op Schuld altijd geactualiseerd is volgens de laatste stand van de wet– en regelgeving in begrijpelijke taal voor uw burgers (B1 niveau),