Waarom digitale formulieren beter werken dan papieren formulieren
3 juni 2021 Participatiewet, In-Form
Waarom is digitaliseren nu zo handig en wat leveren de digitale formulieren nu voor voordelen op?
Formulieren staan vaak nog vol foutieve of slecht leesbare informatie. Belangrijke informatie ontbreekt, zoals een handtekening of bewijsstuk. Via een slim digitaal formulier kun je alleen die vragen stellen die van belang zijn en ook het beantwoorden afdwingen. Door een formulier met DigiD op te starten is de aanvrager geauthentiseerd en kan het formulier ook digitaal ondertekend worden.
Bekijk de voordelen in dit schema. Klik op de afbeelding voor een goede weergave en om de infographic te downloaden en op te slaan.
Tekst uit Infographic
Waarom digitale formulieren beter werken dan papieren formulieren
Alle gemeenten praten over digitaliseren, maar waarom is dit nu zo handig en wat leveren de digitale formulieren nu voor voordelen op?
Oude situatie (niet digitaal)
Formulieren zijn niet altijd juist omdat niet alle velden goed zijn ingevuld. Het staat vaak nog vol foutieve of slecht leesbare informatie. Belangrijke informatie ontbreekt, zoals een handtekening of bewijsstuk
Het formulier moet verstuurd worden via post of e-mail en verder intern verwerkt en opgeslagen worden. Bij de gemeente moet het formulier eerst handmatig verwerkt en daarna eventueel verder in een digitaal systeem verwerkt worden.
Het formulier moet verstuurd worden via post of e-mail. Als het formulier niet ondertekend is kan het niet verwerkt worden.
Nieuwe situatie (digitaal)
Via een slim digitiaal formulier kun je alleen die vragen stellen die van belang zijn en ook het beantwoorden afdwingen. Door een formulier met DigiD op te starten is de aanvrager geauthenticeerd en kan het formulier ook digitaal ondertekend worden.
Stap 1.
Formulier opstarten met DigiD.
Stap 2.
Persoonsgegevens aanvrager worden automatisch ingevuld
Stap 3.
Waarschuwingen worden gegeven als een ingevoerd veld niet voldoet aan de richtlijnen (BSN, postcode, telefoonnummer, e-mail, IBAN enz.) of een noodzakelijk veld nog niet is ingevuld.
Stap 4.
Vragen die niet nodig zijn worden niet getoond, bijvoorbeeld als iemand geen kinderen heeft en indien die er wel zijn kan worden gecontroleerd of die kinderen binnen een bepaalde leeftijdscategorie vallen.
Stap 5.
Bewijsstukken kunnen worden opgevraagd.
Stap 6.
De aanvraag kan digitaal worden ondertekend en verzonden. De gemeente krijgt alle aanvragen direct binnen. Ze zijn leesbaar, op dezelfde manier ingevuld en zij kunnen de aanvragen eventueel direct verwerken in hun back-office systeem.
De doorlooptijd voor het invullen en vastleggen van het formulier is vele malen sneller en betrouwbaarder.
Bijkomende voordelen kunnen zijn dat bij een digitale aanvraag ook direct een beschikking wordt gegenereerd en een werkproces wordt aangemaakt.
Eenvoudig voor de burger
Wat een gemak! De beschikking is direct binnen
Voordeel voor de gemeente
Het formulier is volledig ingevuld, onnodige handelingen vervallen.
Soorten aanvragen
- Bijzondere bijstand
- Algemene bijstand
- Minimabeleid
- Wmo meldingen
- Inkomstenformulieren
Schulinck Informatiemanagement