Van papierwinkel naar slimme formulieren
1 augustus 2023 Sociaal Domein, In-Form
Slimme formulieren
Aanvraagprocessen zijn bij veel gemeentes nogal een papierwinkel. Veel papier voor de aanvrager, maar ook veel papier voor de gemeente. In deze infographic laten we zien hoe je delen van dit papieren proces kunt digitaliseren en wat de voordelen hiervan zijn.
Digitale proces
Het digitale proces bestaat uit slechts 3 stappen:
- Verzamelen
- Vaststellen
- Verwerken
Tekst uit Infographic:
Schulinck In-Form
Van papierwinkel naar slimme formulieren
Aanvraagprocessen zijn bij veel gemeentes nogal een papierwinkel. Veel papier voor de aanvrager, maar ook veel papier voor de gemeente. Hieronder laten we zien hoe je delen van dit ‘papieren’ proces kunt digitaliseren en wat de voordelen hiervan zijn.
Oude ‘papieren’ proces
- Papieren aanvraag
- Uitnodigen klant
- Gesprek klant
- Bewijsstukken
- Beschikking
- Toetsen
- Uitkering
- Betaling
Nadelen:
- Gesprek met de klant vindt later in het proces plaats
- Veel overdrachtsmomenten
- Doorlooptijd per processtap kan lang duren
- Doorlooptijd van het proces is daarom ook lang
- Kans op fouten groot
Nieuwe ‘digitale’ proces
Verzamelen
In deze stap wordt alle relevante en noodzakelijke informatie van de aanvrager verzameld.
Vaststellen
In deze stap wordt het recht vastgesteld. Daarbij kan voor een menselijke toets of een digitale toets gekozen worden.
Verwerken
In deze stap wordt het besluit geautomatiseerd uitgevoerd. Dit kan gaan om het klaarzetten van uitkeringscomponenten tot aan een betaling.
Menselijke toets
Hierbij dient de beoordeling door een medewerker binnen de gemeente uitgevoerd te worden. Deze kan gebruik maken van de verzamelde gegevens.
Digitale toets
Bij een digitale toets is een controle achteraf noodzakelijk.
- Hoeveel aanvragen wil je controleren om een goed en betrouwbaar beeld te krijgen?
- Wie ga je controleren? Ga je willekeurig controleren of kijken naar specifieke situaties?
- Wat ga je controleren? Ga je werken met een checklist? Wat ga je doen wanneer de controle afwijkt?
Voordelen
- Snellere doorlooptijd
- Direct antwoord
- Geen fouten
- Uniformiteit
- Keuzevrijheid in digitaliseren
- Formulier op maat passend bij de organisatie