Vroegsignalering van schulden door de gemeente
2 augustus 2022 Schuldhulpverlening
Bekijk welke signalen gemeenten mogen gebruiken voor hun vroegsignaleringstaak.
En ontdek ook welke afspraken de gemeente mag maken met partijen die geen signalen af mogen geven.
Klik op de afbeelding voor een goede weergave, om deze infographic te downloaden en op te slaan.
Tekst uit Infographic:
Vroegsignalering van schulden door de gemeente
Bekijk welke signalen gemeenten mogen gebruiken voor hun vroegsignaleringstaak. En ontdek ook welke afspraken de gemeente mag maken met partijen die geen signalen af mogen geven.
De 4 signalen voor vroegsignalering*
Huur:
- Contactgegevens
- Hoogte achterstand
Water:
- Contactgegevens
- Klantnummer
- Hoogte achterstand
Energie:
- Contactgegevens
- Klantnummer
- Hoogte achterstand
- Informatie ontwikkeling betalingsachterstand
- Zo nodig: het voornemen levering te beëindigen
Zorgverzekering:
Zorgverzekeraar
- NAW + geboortedatum
- BSN nummers
- Identificatienummer
- Zorgpolis
- Is er sprake van bestuursrechtelijke premie
- Verschuldigde bedragen
- Bedragen die worden ingehouden op de bijstand
CAK bij bronheffing/ bestuursrechtelijke premie
- NAW + geboortedatum
- BSN verzekeringnemer
- Identificatienummer
- Ingangsdatum, hoogte en inningswijze van de bestuursrechtelijke premie
> Medewerker gemeente: ik moet al deze inwoners zo snel mogelijk uitnodigen voor een eerste gesprek.
(*) De wetgever kan in een losse ministeriële regeling extra signalen aanwijzen (art. 10 Wgs)
Wat mag de gemeente terugkoppelen aan de schuldeisers?
Wel terugkoppelen
- Als iemand schuldhulp ontvangt n.a.v. het signaal
Niet terugkoppelen
- Als iemand geen schuldhulp ontvangt
- Wat iemand voor schuldhulp ontvangt
Met de overige partijen, zowel intern al extern, mogen geen persoonsgegevens worden uitgewisseld. Dit kan ook niet geregeld worden via een convenant of een overeenkomst.
Wel is het mogelijk om met deze partijen andere afspraken te maken.
Denk hierbij aan afspraken over:
- Het volgen van een sociale incassoroute.
- Proactief verstrekken van algemene informatie/brochures over schuldhulp van de gemeente.
- Een schuldenaar bij een aanmaning altijd informeren over schuldhulp door de gemeenten.
- Persoonlijk contact door de schuldeiser bij een grotere betalingsachterstand.
- Intake binnen een week als schuldeiser samen met de klant contact zoekt voor een afspraak.
Medewerker & klant: We mogen geen gegevens uitwisselen maar laten we andere afspraken maken om iemand met schulden te helpen.